top of page
  • Writer's pictureMohamed Ahmed

اخر اخبار عالم الديجتال تحديث اكتوبر 2023



كالعادة.. تطور سريع ومستمر في عالم المنصات الرقمية أو "في عالم ال Digital".. خلونا نعرف إيه اللي حصل الفترة اللي فاتت.


جوجل تدعم طرح الإعلانات تلقائية الإنشاء

أعلنت Google أنها طرحت الإعلانات تلقائية الإنشاء لكل المعلنين. ودة يعني إن المعلنين مش هيحتاجوا فيما بعد بذل مجهود يذكر في إنشاء "إعلان جوجل". وجوجل هيكون قادر إنه يعمل الإعلان بنفسه باستخدام الأصول و المعلومات المتاحة أو automatically created assets (ACA)


انتهت Google من طرح تحديث المحتوى المفيد لشهر سبتمبر 2023

انتهت جوجل من طرح تحديث المحتوى المفيد لشهر سبتمبر 2023. والتحديث دة تم تصميمه لمكافأة المواقع "ذات المحتوى عالي الجودة" عن طريق وصول أعلى و انتشار أوسع بين المواقع المنافسة.. الخبر كان مفرح بالنسبة لكتير من المعتمدين على ال SEO ومن المنتظر إن التحديث دة يؤتي ثماره خلال الفترة الجاية.


جوجل تطرح أداة لحظر Bard وVertex AI

للي ميعرفش ف Bard وVertex AI هي خدمات ذكاء اصطناعي مقدمة من شركة Google.. وهم أقرب لخدمات زي Chat GPT.

جوجل طرحت مؤخراً أداة جديدة اسمها Bard Blocker واللي بتسمح للمستخدمين بحظر Bard وVertex AI من إنشاء نص مسيء أو ضار.. والحقيقة التحديث دة ما هو إلا سلسلة من ضمن سلاسل تحديثات بتحاول الشركات تعملها لمنع النوع دة من المحتوى.. فيا ترى مين اللي هيستفيد منه؟ وهل هيكون مجرد "أداة إشراف أسري"؟ دة اللي هنعرفه الفترة الجاية.


تيكتوك تستمر في استراتيجية "الدفع مقابل كل مشترك جديد"

مؤخراً.. شركة Tik Tok رجعت لاستخدام نفس استراتيجيتها اللي سبق و استخدمتها قبل كدة وهي إنك في حالة عملت Invite أو دعوات للمحيطين بيك من أفراد أسرتك أو أصحابك عشان ينضموا للمنصة فهيكون ليك عائد مادي.. البعض قارن التصرف "الجاذب" من وجهة نظرهم بسياسات شركات زي Meta و X واللي لا يخفى حتى على المستخدم العادي قد إيه أصبحت شركات "ملتهمة للأموال" من أول الدفع مقابل ال Verification مروراً بتقليل وصول المحتوى في حال عدم الدفع.


تابعونا عشان تعرفوا كل جديد

تقدروا تزوروا موقعنا:

/https://www.valyou-adv.com

أو تتواصلوا معانا على الرقم التالي

+201126201165

أو من خلال Whatsapp

https://wa.me/+201126201165

و ممكن تسيبولنا تعليق هنا وإحنا هنتواصل معاكم

كل اللي هتحتاجه.. هتلاقيه مع ValYou

9 views0 comments
bottom of page