top of page
  • Writer's pictureMohamed Ahmed

الأصول المعلوماتية ACA (Automatically Created Assets) في Google Ads


اتكلمنا المرة اللي فاتت عن آخر التحديثات الإعلانية اللي عملتها شركة جوجل للمساعدة في تحسين خدمة الإعلانات المدفوعة أو Google Ads والتحديث باختصار هو طرح المعلومات أو "الأصول المعلوماتية" اللي بتكونها جوجل عن المعلنين.


للي مش واضح الموضوع بالنسباله فأنت لو شركة أو عندك منتج موجود على جوجل وليكن "منتج للعناية بالبشرة" فجوجل بيقدر يعرف مين اللي بيدوروا على المنتج بتاعك؟ سنهم قد إيه؟ موقعهم الجغرافي إيه؟ سلوكيتهم التانية و تفضيلاتهم إيه؟


كل دة و اكتر معلومات جوجل بيقدر إنه يتعرف عليها بشكل تلقائي.. دي بقى اسمها الأصول المعلوماتية أو ال Automatically Created Assets أو ال ACA.

دلوقتي بقى شركة جوجل أتاحت الأصول المعلوماتية دي للمعلنين بسبع لغات بعد ما كانت متاحة باللغة الإنجليزية بس.. اللغات دي هي ( الهولندية ،الفرنسية، الألمانية،الإيطالية، اليابانية، البرتغالية، الأسبانية)


الهدف من التحديث دة هو تحسين جودة ال Targeting أو الاستهداف الإعلاني و بالتالي تحسين جودة النتائج وزيادة المبيعات.

البعض شايف إنها خطوة جديدة في سيطرة الذكاء الاصطناعي أو ال AI من شركة Google والبعض الآخر شايف إن بعض العلامات التجارية ذات الأهداف المحددة دة ممكن ميكونش مناسب ليهم.


جوجل قالت إن الموضوع لسة في طور التجربة و إنه في حالة رغبة المعلن إنه يعدل أو يزيل أو حتى يوقف استخدام الأصول المعلوماتية أو ال ACA فدة هيكون متاح.


لحد دلوقتي فالموضوع في بدايته و لسة مش متاح باللغة العربية.. في رأيكم.. هل إتاحته هتكون مفيدة لل Media Buyers و لل Clients ولا مش هيكون مؤثر؟

يا ريت تسيبولنا رأيكم في التعليقات


تابعونا عشان تعرفوا كل جديد

تقدروا تزوروا موقعنا:

/https://www.valyou-adv.com

أو تتواصلوا معانا على الرقم التالي

+201126201165

أو من خلال Whatsapp

https://wa.me/+201126201165

و ممكن تسيبولنا رسالة هنا وإحنا هنتواصل معاكم

كل اللي هتحتاجه.. هتلاقيه مع ValYou

11 views0 comments
bottom of page